Werken, rondreizen en griep - Reisverslag uit Varna, Bulgarije van Robbert Drieman - WaarBenJij.nu Werken, rondreizen en griep - Reisverslag uit Varna, Bulgarije van Robbert Drieman - WaarBenJij.nu

Werken, rondreizen en griep

Door: Robbert

Blijf op de hoogte en volg Robbert

20 September 2010 | Bulgarije, Varna

Hoi allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik mijn laatste update over Bulgarije heb gepost, sorry daarvoor. Mijn laatste update eindigde op de zaterdag van mijn eerste weekend in Bulgarije.

De zondag van dit weekend ben ik met Radi, zijn vrouw en zijn kinderen naar een mooi strand ten zuiden van Varna geweest. We moesten een km of twee langs de kust lopen om de locatie te bereiken, ook hier en daar over rotsen heen klimmen, maar het was wel de moeite waard.

Hierna, op maandag, begon het ‘echte’ werk. Met Boyan had ik een afspraak bij het bedrijf waar hij een werkplek voor mij had geregeld. We hadden een gesprek met de directeur, waarna ik naar mijn werkplek gebracht werd. Het bedrijf heet Cosmos Shipping en heeft een kantoorpand in het centrum van Varna. Bij Cosmos zelf was geen werkplek beschikbaar, maar in hetzelfde pand zit een makelaar die ook onder Cosmos valt. In dit makelaarskantoor heb ik nu een werkplek, waar ik dus op straatniveau achter de etalageruit werk. De eerste week ben ik eigenlijk gewoon verder gegaan met het werk wat ik in Nederland al aan het doen was. Pas als ik resultaten heb van het veldonderzoek, kan ik nieuwe dingen gaan doen.

Voordat ik naar Bulgarije ging, had ik contact op het CouchSurfing forum met Kasia, een Pools meisje. Ze reageerde in hetzelfde onderwerp als waar ik mijn verzoek voor een kamer had geplaatst. Zij verblijft 3 maanden in Varna. Ze heeft 3 weken bij Radi geslapen, in de kamer waar ik nu slaap. Ik heb haar de eerste week ontmoet op woensdagavond, toen zijn we wat gaan drinken met een aantal van haar vrienden. Echt superleuk hoe snel je zo mensen leert kennen. Als je van plan bent om te gaan reizen en altijd een netwerk van medereizigers bij de hand wilt hebben en de lokale cultuur echt wilt proeven, kan ik je aanraden om een profiel op http://www.CouchSurfing.org aan te maken! Die zelfde avond ontmoette ik bijvoorbeeld een andere CouchSurfer die van Constanta in Roemenië naar Istanbul aan het fietsen was. Op de vrijdag van die week heb ik met Boyan en Atanas, een vriend van Boyan van het Istitute of Oceanology, dieptemetingen verricht in de buurt van Varna. De resultaten hiervan waren een tegenprestatie voor Cosmos Shipping, omdat ze mij een werkplek aan hadden geboden. Hierna hebben we rondgevaren op zee, gevist en ‘gezeild’ met het geinproviseerde zonnescherm dat op Boyan’s boot zit. Zaterdag heb ik een Tour de Varna voor mezelf gehouden. ’s Avonds heb ik nogmaals wat gedronken met Kasia en een aantal anderen. In een café kwam ik toen ene Nederlander tegen, die al 5 jaar in Varna woonde en iets deed in de vastgoedmarkt.

Toen begon op zondagavond de ellende: een ontzettende hoofdpijn kwam op. Geen idee waar dat vandaan kwam, ik dacht: zal wel over gaan de volgende dag. Op maandagavond nog steeds hoofdpijn, koorts kwam op. Met Boyan contact gezocht en die bood aan om met me naar een dokter te gaan. Die dokter concludeerde dat ik een griepje had opgelopen dat op dat moment hier heerste. Het advies was om tot en met donderdag in bed te blijven :( Donderdagavond was ik nog niet volledig hersteld, dus vrijdag ook nog maar thuis gebleven. Wat is dat enorm saai, 5 dagen in bed en niets anders uit kunnen voeren. Ik heb de tijd doorgebracht met slapen, internetten en films kijken.

Op de zaterdag daarna (voor oriëntatie: we zijn inmiddels op 11 september aanbeland) ben ik met Boyan naar de projectlocatie in Balchik geweest, om de projectlocatie te zien onder stormomstandigheden. Op zondag 12 september heb ik de ruïnes van een Romeins badhuis in Varna bezocht en nog wat rondgefietst in het centrum.

Omdat ik ziek was, moest het veldonderzoek verplaatst worden naar deze week. Op 14 en 15 september ben ik met Boyan en Atanas naar Balchik geweest waar we verbleven in een hotel met uitzicht op zee. Met Boyan’s boot hebben we dieptemetingen verricht. Ook hebben we met behulp van een duiker zandmonsters genomen van de zeebodem. Deze zandmonsters moet ik hier in Bulgarije of later in Nederland onderzoeken op de korrelgrootte van het zand. Dit is namelijk belangrijk om te weten voor het ontwerp van de drijvende golfbreker. Omdat we op de tweede dag al vroeg klaar waren met de metingen, had ik tijd om Balchik te verkennen. Ik heb een bekende toeristische attractie in Balchik bezocht, namelijk heet paleis van een Roemeense koningin en de botanische tuinen. ’s Avonds heb ik bij Boyan gegeten, we aten vis die Boyan en Atanas die middag hadden gevangen op zee.

Vrijdag stond er een bericht op het CouchSurfing forum van iemand die gezelschap zocht voor vrijdagavond om wat te gaan drinken. Op dit verzoek had ik gereageerd. Die dag heb ik een gezellige avond gehad op het terras van een café aan het strand met de CouchSurfer en een aantal mensen die meekwamen uit haar hostel. Alsof ik toen nog niet genoeg gereisd had, heb ik afgelopen weekend in Nessebar doorgebracht. Dit is een oud stadje op een schiereiland ongeveer 100 km ten zuiden van Varna. De eigenaar van het guesthouse (soort van hostel) dat ik daar had geboekt, heeft me een korte rondleiding door de stad gegeven. Later op de dag ontmoette ik een Spanjaard (Ismael) die in dezelfde kamer verbleef als ik. Met hem heb ik ’s avonds de stad verder verkend en wat gegeten. De volgende dag heb ik wat musea bezocht en zijn we daarna nog even naar het strand geweest. Dit was echt een goed einde van de zomer, heerlijk zonnig met 25 graden. Vandaag (maandag) is het alweer een stuk koeler en heeft het zelfs even geregend.

Deze week is het weer een normale werkweek, maar omdat het woensdag hier Onafhankelijkheidsdag is, heb ik dan een dag vrij. ik ben van plan een stadje in de buurt te bezoeken.

Voor zover een inhaalslag van de laatste drie weken.

Foto’s zijn te vinden op http://picasaweb.google.com/robbertdrieman in het album ‘Afstuderen in Bulgarije: Werken, rondreizen en griep’.

Tot blogs!

Groetjes, Robbert


  • 20 September 2010 - 20:33

    Ma:

    Natuurlijk ken ik je verhalen! Leuk om het verslag te lezen en zeker om de foto's te zien.

    Liefs ma

  • 21 September 2010 - 07:54

    J.P.Kuiper:

    Met plezier de mooie foto's bekeken en je verhaal gelezen, Robbert !

    Hartelijke groeten,

    J.P.Kuiper

  • 21 September 2010 - 10:08

    Opa Drieman:

    Hoi Robbert,
    Ik begon me al een beetje ongerust te maken, omdat we al enige tijd niets hadden vernomen. Gelukkig gat het (weer) goed metje?!
    Heb je foto's bekeken.
    Het zijn er heel wat en je hebt al meer van de wereld gezien dan wij!
    Lukt het verder ook met je project?
    Veel succes en sterkte verder en we zien uit naar je volgende bericht
    Groetjes, van opa en oma.

  • 21 September 2010 - 12:04

    Henny Verwater:

    wat heb je toch al heel veel beleefd wat is dat toch ontzettend leuk jammer dat je ziek was geworden hoop dat je spoedig gezond en wel in nederland komt groetjes pas goed op je zelf henny

  • 21 September 2010 - 12:07

    Evelyn:

    Leuk om te lezen dat je naast het werk ook zoveel andere dingen ziet en doet!

  • 21 September 2010 - 19:56

    Kathleen:

    je hebt weer heel wat gezien,en gelukkig weer helemaal beter.
    je was natuurlijk ook vatbaar voor een griep,net terug van vakantie en een paar dagen thuis inpakken en weer wegwezen,een beetje veel geweest.
    je werkplek ziet er erg gezellig uit,die etalage valt wel mee,ook wel gezellig zo zie je nog wat.
    Nog veel werkplezier,en sterkte met je project.
    groetjes kathleen


  • 25 September 2010 - 10:51

    Veerle:

    Hoi Robbert,

    Ik ben net terug van vakantie en zag dat je weer een reisverslag had. Gelukkig, want ik dacht wat blijft het stil daar in VARNA. Maar je hebt ondertussen alweer de nodige dingen beleefd.Jammer dat je ook even ziek bent geweest, maar gelukkig ben je weer opgeknapt en kan je weer een heleboel mooie en leerzame dingen gaan ontdekken. Nog veel plezier en groetjes uit een regenachtig Zwijndrecht. Oh,ja,de foto's waren ook heel mooi, je beleefd het echt zo mee! groetjes Veerle

  • 25 September 2010 - 16:03

    Opa En Oma:

    Lieve Robbert,

    We hebben je foto's gezien en je verslagen gelezen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    De tijd gaat snel...
    En leuk dat je af en toe belt.

    Groetjes opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robbert

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 35341

Voorgaande reizen:

10 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Polen en Oekraine 2011

26 Augustus 2010 - 28 Oktober 2010

Afstuderen in Bulgarije

06 April 2009 - 04 Juli 2009

Masterproject Jamaica 2009

05 December 2011 - 30 November -0001

Robbert in Wroclaw

Landen bezocht: