Bacchanal, het Jamaicaanse carnaval - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Robbert Drieman - WaarBenJij.nu Bacchanal, het Jamaicaanse carnaval - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Robbert Drieman - WaarBenJij.nu

Bacchanal, het Jamaicaanse carnaval

Door: Robbert

Blijf op de hoogte en volg Robbert

20 April 2009 | Jamaica, Kingston

Na onze tweede werkweek begon een fantastisch weekend, dat in het teken zal staan van Bacchanal, het Jamaicaanse carnaval. Op vrijdagavond zijn we met z’n vieren naar het feest Bacchanal J’ouvert geweest. Dit feest vond plaats op een festivalterrein in de openlucht, met een podium en eettentjes eromheen. Van collega’s van SWIL hadden we gehoord dat we onze oudste kleren uit de kast moesten halen, omdat er wild met verf gegooid zal worden. Wij waren dus wel benieuwd.
Toen we met de taxi aankwamen, was het nog redelijk rustig. Rond 12 uur ’s nachts was het plein helemaal vol. Toen er optredens begonnen met Jamaicaanse ‘carnavalskrakers’, ging de menigte helemaal los. Springen, zwaaien en dansen. Het is ons vooral opgevallen dat Jamaicaanse vrouwen op dit soort feesten heel losbandig uit hun dak kunnen gaan en, laten we het netjes houden, niet bang zijn om intiem met de mannen te gaan dansen. Toen de verf ook nog uit de kast werd gehaald, kwam het feest helemaal goed uit de verf. Blauwe verf vloog in het rond en iedereen werd ingezeept tot in de vroege uurtjes. Wij hadden aan het einde van de avond dan ook een volledig nieuwe huidskleur (zie foto’s, album Carnavalsweekend :D )
Rond een uur of vier ’s morgens was het feest ten einde en besloten we op zoek te gaan naar een taxi. In de buurt van her festivalterrein was helaas op dit uur van de nacht geen taxi te bekennen. Toen zijn we, nog steeds volledig in het blauw, maar gaan lopen. Na een half uur lopen kwam er toen toch eindelijk een taxi voorbij die we aan konden houden. Om vijf uur waren we toen eindelijk thuis en na een uitgebreide douche konden we eindelijk ons bed in duiken.

De volgende dag hebben we eigenlijk weinig gedaan. We hebben tot laat uitgeslapen en na twee weken in Jamaica was het toch wel eens tijd voor een grote schoonmaak door ons huis.

Zondagochtend kwam er vlakbij ons appartement de carnavalsoptocht voorbij. Hier werd nogmaals duidelijk hoe uitbundig Jamaicanen kunnen feesten. Er komen geen grote praalwagens zoals in Brabant en Limburg voorbij. In plaats daarvan komen er vrachtwagens voorbij die afgeladen zijn met dreunende speakers. Op en tussen de vrachtwagens komen hordes schaars geklede vrouwen en feestende mannen voorbij die uit hun dak gaan op de muziek.

’s Middags zijn we naar de dierentuin van Kingston geweest. Deze dierentuin lag er wat armoedig bij, met weinig dieren en zelfs een aantal lege hokken. Verder was het wel grappig om gezien te hebben. In de dierentuin kregen we een flinke stortbui over ons heen. Zo blijkt maar dat het niet alleen maar mooi weer is in Jamaica.

Na dit zeer geslaagde carnavalsweekend zijn we klaar voor onze eerste vijfdaagse werkweek bij SWIL.

We hebben trouwens de ultieme projecthit gevonden, wat ons lijflied is geworden in Jamaica. Bekijk het hier: http://www.youtube.com/watch?v=v1jl4OfL5Fs

Groetjes van Robbert

• 21 April 2009 - 08:35

Ma:

Heerlijk genieten aldaar!
    Fijn dat jullie het zo goed maken met zijn allen!
    XX

• 21 April 2009 - 09:20

Jaap:

Robbert, ik lees alleen maar over leuke uitjes, zwembaden, strand etc etc!! Moeten jullie niets eens aan het werk.
    Anders duurt de stage nog veel langer.( volgens mij vinden jullie dat niet zo heel erg!!)
    Groeten Jaap

• 21 April 2009 - 09:28

Jette:

Ha Robbert,door al jullie berichten te lezen en foto's te bekijken,kunnen wij fijn mee genieten.Ik heb zelfs zitten swingen op jullie lijflied.
    Succes deze werkweek,Jette

• 24 April 2009 - 11:39

Syl:

Hee Robbert,

Wat leuk die website! Ik zie dat jij je wel vermaakt daar..
    Take care!

Liefs, Syl

• 27 April 2009 - 20:45

Bert:

Dag Robbert,

wordt er ook nog gewerkt? of is het vooral carnaval vieren. Waar gaat dat project over? kijken hoe lang de nachten zijn op jamaica?

Ik lees in ieder geval dat jullie het naar je zin hebben. geniet er van en ik lees graag je verslagen. heb nu twee sites bij te houden op waar ben jij nu.

Groeten en tot mails.