Atletiek, werken en Port Antonio - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Robbert Drieman - WaarBenJij.nu Atletiek, werken en Port Antonio - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Robbert Drieman - WaarBenJij.nu

Atletiek, werken en Port Antonio

Door: Robbert

Blijf op de hoogte en volg Robbert

12 Mei 2009 | Jamaica, Kingston

Bij deze weer eens een bericht uit Jamaica. Na ons bergbeklimweekend hebben we weer een week gestoeid met ons computermodel. Er komt langzaam maar zeker wat vooruitgang in.
Na deze week werken hebben we een lekker rustig weekend gehouden. Na zaterdag lekker in het zwembad gedobberd te hebben, zijn we ’s avonds naar Jamaica International Invitational geweest. Dit is een groots atletiekevenement dat jaarlijks hier in Kingston in het National Stadium wordt gehouden. De topatleten uit Jamaica en een aantal andere landen strijden tegen elkaar op verschillende afstanden, horden en verspringen. Hoogtepunt van de avond moest de 200 m mannen worden, waaraan ook Usain Bolt, winnaar van de gouden medaille op de 200 m in Beijing vorig jaar. Hij had jammer genoeg een auto-ongeluk gehad eerder die week, dus kon hij niet meedoen. Dit mocht de pret echter niet drukken. Het hele stadion ging regelmatig uit zijn dak als een Jamaicaan vooraan liep. Zie het album ‘Jamaica International Invitational’ op http://picasaweb.google.com/robbertdrieman voor foto’s van het evenement. Filmpjes kun je vinden op http://www.oli.tudelft.nl/jamaica2009/r3man/invitational.html

Na het toernooi zijn we met Véronique, een collega van SWIL die van oorsprong uit Canada komt, en Omar, een Jamaicaanse vriend van haar, wat gaan drinken in een café. Omar vertelde dat hij in een band speelt. We gaan aanstaande vrijdagavond naar een optreden van hem toe. Na dit café hadden we zin om het nachtleven van Kingston te gaan verkennen. We zijn met z’n zessen naar de Quad gegaan, een discotheek in New Kingston. In het begin was het heel rustig, maar rond een uur of twee werd het toch drukker en barstte het feest toch nog los.

Na dit weekend stond een nieuwe werkweek voor de deur. Deze week kregen we eindelijk wat betere resultaten: de berekende waarden kwamen redelijk in de buurt van wat er gemeten is bij de projectlocatie. We zijn ook begonnen met een tweede model, dat moet gaan voorspellen of de eilanden niet zullen wegspoelen door de stroming en de golven.

Na deze week stond een heerlijk weekend (afgelopen weekend) buiten Kingston op het programma. Op vrijdag mochten we een keer eerder weg, zodat we op tijd richting Port Antonio konden vertrekken. Port Antonio is een stadje aan de noordkust van Jamaica. Onze vaste taxichauffeur Luque kwam ons halen bij SWIL. Na een korte stop bij het appartement om onze tassen te pakken begon onze trip naar de noordkust. Na een tocht van ongeveer twee uur door de Blue Mountains en langs de kust, kwamen we in Port Antonio aan. We verbleven in een mooi hotel, de Demontevin Lodge. Dit is een statig huis uit de 18e eeuw, dat nu gebruikt wordt als hotel.

Na onze spullen gedropt te hebben in het hotel, gingen we de stad verkennen. Op nog geen 200 m afstand van het hotel kwamen we een Oer-Jamaicaanse rastafari tegen. Na wat ‘gratis’ foto’s genomen te mogen hebben van een ‘real rastafari’, kwamen de toerist-afzet-trucs naar boven bij hem. Hij duwde ons vier gekopieerde CD’s met muziek van verschillende reggaeartiesten in onze handen. We konden al haast niet meer weigeren, dus hebben we ze maar gewoon gekocht van hem. We vervolgden onze weg de stad in. We liepen een tweede rasta tegen het lijf, Joe genaamd. Hij gaf ons een tip voor over mooi eettentje aan de baai van Port Antonio. Wij gingen op zijn tip in en hij bracht ons naar het tentje. Hier hebben we genoten van een visschotel, een biertje en een mooie zonsondergang.

De volgende ochtend gingen we op zoek naar een taxi. Wat heel irritant is in dit soort oorden, is dat je constant door allerlei gasten wordt aangesproken die alleen maar op je geld uit zijn, bijvoorbeeld verkopers van souvenirs of gasten bij fruitstalletjes die je af willen zetten. We hebben uiteindelijk een taxi voor een redelijke prijs gevonden waarmee we de kust ten oosten van Port Antonio gingen verkennen. Onze eerste stop was de Blue Lagoon, een azuurblauwe baai van 60 m diep. We hebben een rondvaart gemaakt langs Monkey Island, mooie grote huizen aan zee en de Blue Lagoon. De zee daar is echt kraakhelder, prachtig om te zien.
Vervolgens bracht de taxi ons naar Winnifred Beach, waar we een paar uur hebben gezond, gezwommen en gelezen. Ook hier zijn we weer aangesproken door een aantal verkopers, die je souvenirs en andere prullaria proberen aan te smeren.
Hierna hebben we gegeten in Boston Bay, waar de beste Jerk Pork en Jerk Chicken (gekruid en geroosterd vlees) te verkrijgen is. Het vlees wordt klaargemaakt op een barbecue gemaakt van een olievat. Na deze maaltijd gingen we terug naar het hotel, waar we wat gechilled hebben. ’s Avonds hebben we voor de afwisseling eens bij de Chinees gegeten, waar toch weer een Jamaicaans tintje aan het eten zit.

De volgende dag zijn we naar een waterval in de buurt geweest, de Somerset Falls. Na een korte wandeltocht langs een aantal watervallen, gingen we het laatste stukje met een bootje tussen de rotsen door naar de ‘Hidden Fall’. Met het bootje kon je achter de waterval komen, waar een soort druipsteengrot was. Na de boottocht hebben we nog een verfrissende duik genomen tussen te watervallen. Hierna gingen we weer terug naar het hotel. Omdat we nog twee uur moesten wachten op de taxi terug naar Kingston, hebben we nog een wandeling gemaakt naar de punt van het schiereiland waar de Demontevin Lodge staat. Op de punt staan de overblijfselen van een oud fort met een aantal oude kanonnen. Je had er een mooi uitzicht over de baaien rond Port Antonio. Om half vier stond Luque voor de deur om ons terug te brengen naar Kingston. Het was al met al een geslaagd weekend. Nu zijn we ondertussen weer bezig met onze bezigheden bij SWIL. We hebben er vertrouwen in dat we deze week goede resultaten gaan boeken met ons model en dus weer een stap verder kunnen zetten in het ontwerp. Zie het album ‘Port Antonio’ op http://picasaweb.google.com/robbertdrieman voor foto’s.

De tijd hier gaat al met al best hard, we zitten alweer vijf weken in Jamaica. We hebben nog vijf projectweken te gaan, met een aantal weekenden tijd voor mooie weekendtripjes. Daarna hebben we nog twee weken vakantie.

Nog een laatste nieuwtje: ik heb samen met Martijn onze terugvlucht iets omgeboekt. Wij vertrekken al op 29 juni (in plaats van 3 juli) uit Kingston. We hebben besloten om nog voor een paar dagen naar Miami te gaan. Eelco en Milan blijven deze dagen nog in Jamaica. Ze gaan waarschijnlijk een duikcursus volgen. We treffen elkaar weer op 3 juli op het vliegveld van Miami, waarna we via Parijs terugreizen naar Schiphol.

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes Robbert

• 12 Mei 2009 - 17:29

Ma:

Hoi Robbert!

Leuk dat je weer schrijft!
    Foto's, zeker van het laatste weekend zien er tof uit!

Liefs ma

• 12 Mei 2009 - 19:02

Veerle:

Nou, Robbert, volgens mij zijn de weekenden het leukst. Dan kan je lekker genieten van al het moois. Wat een belevenis om zoiets mee te maken. Nog veel succes en veel plezier!!!!!!

• 12 Mei 2009 - 19:54

Nico & Sylvia:

Nou dit alles klinkt wel als "the time of your life"! Geweldig, nuttig en leerzaam werk combineren met heel veel funfunfun!!
    Enjoy!!

• 13 Mei 2009 - 20:08

Reneger:

Hahahaha: the Blue Lagoon... brings back memories ;)

• 15 Mei 2009 - 14:26

Wim Anceaux:

Hoi Robbert en je maatjes,

Het is leuk om jullie berichten te lezen en te weten dat jullie van het avontuur genieten.
    Het is in Jamaica dus wel even anders dan hier in Nederland.

Hart.gr.Wim

• 17 Mei 2009 - 22:47

Bart Hugo:

He Neger,

Je bent er ook eentje zeg... Ik neem een paar keer contact met je op, zeg je dat we weer eens iets moeten doen... zit je opeens in Jamaica..of all places.. :)

Zo zie je maar weer.

Groetjes!

Bart

• 19 Mei 2009 - 01:04

C. Drieman :

Hoi Robbert,
    We hebben elkaar inmiddels al telefonisch gesproken, maar toch nog even een berichtje omdat je om het adres van Mark vroeg. Hier komt het:
    ...
    Groetjes, veel plezier en veel succes met je project en pas goed op jezelf.
    Groetjes,
    Opa en Oma