Drie maanden bij IBM - Reisverslag uit Warschau, Polen van Robbert Drieman - WaarBenJij.nu Drie maanden bij IBM - Reisverslag uit Warschau, Polen van Robbert Drieman - WaarBenJij.nu

Drie maanden bij IBM

Door: Robbert

Blijf op de hoogte en volg Robbert

19 Maart 2012 | Polen, Warschau

Hoi allemaal,

Bij deze weer eens een bericht van mij vanuit Polen, na een lange radiostilte, sorry daarvoor. In drie maanden tijd is veel gebeurd, wat ik jullie allemaal in dit bericht ga vertellen. Pak dus vast een kopje koffie of thee en ga er even voor zitten :)

** IBM **
Vorige week, op 15 maart, werkte ik drie maanden bij IBM. Op dat moment liep mijn contract af. Mijn manager was tevreden over me, en er zijn al weinig mensen die werken op de Nederlands helpdesk, dus ik mocht blijven, mijn contract is verlengd tot onbepaalde tijd! Werken bij IBM bevalt best goed, mede door de hele gezellige sfeer in ons team. De opstart was wat hectisch, maar na een paar weken kreeg ik alle procedures aardig onder de knie en nu gaat het best goed.
Afgelopen weekend had ik mijn eerste stand-by dienst, wat betekent dat ik als het ware helpdesk-aan-huis ben. Voor een aantal klanten hebben we 24/7 ondersteuning. Alle telefoontjes worden dan doorverbonden naar een mobiele telefoon die je thuis hebt. Best relaxed en het betaalt nog goed ook, behalve dan dat je op zondagochtend om half 6 uit je bed gebeld kan worden (wat mij dus is overkomen).

** UITJES **
Bij het schrijven van mijn laatste bericht zat i in de bus naar Warschau. Naast werken doe ik dat dus in de weekenden, uitjes naar plaatsen dichtbij of verder weg van Wroclaw. Mijn weekendje naar Warschau had als hoofddoel vrienden van AEGEE bezoeken, wie de Summer University van deze zomer hebben georganiseerd. De laatste maanden heb ik nog meer gemaakt, waaronder een dagje Legnica (een stad in de omgeving) en twee keer biegówki (langlaufen) en een tripje naar Jelenia Góra, ook een stad in de omgeving. Ook ben ik nog een weekend terug geweest naar Nederland, om de afstudeerborrel van Michiel bij te wonen en vrienden en familie weer eens te zien. Van 4 t/m 7 mei kom ik weer een weekend naar Nederland.

** WROCAW **
Hier in Wroclaw voel ik me geen moment alleen. Ten eerste is het een heel gezellig huis waar ik woon. Ten tweede heb ik een heel leuk team van collega’s om me heen bij IBM. Daarnaast had ik al een aantal vrienden hier voordat ik naar Polen ging. Bovendien komen ook regelmatig mensen uit Nederland me hier bezoeken! Mijn moeder heeft me bezocht met kerst en mijn vader en Kathleen zijn ook onlangs een weekendje langs geweest.
Daarnaast heb ik ook twee internationale reünies achter de rug. Met oud en nieuw heb ik met 12 vrienden van mijn Summer University van 2010, een zomervakantie in Roemenië, hier een reünie gehad! Er waren vrienden uit Griekenland, Tsjechië, Duitsland, Rusland, Spanje en Polen. We hebben oudjaarsavond met zijn allen gevierd in een club en ook hebben we een zogenaamde European Night (een traditie op elk AEGEE-evenement) gehouden op mijn kamer, waarbij iedereen traditionele drank en eten meeneemt uit zijn land. Een maand geleden had ik een soortgelijke reünie van de Summer University van afgelopen zomer, met drie vrienden uit Nederland en België. Toen heb ik een nacht met hen doorgebracht in een hostel in het centrum. Dit was dus een soort vakantie in eigen stad :)

** TALEN **
In mijn dagelijks leven gebruik ik hier drie talen, Nederlands, Pools en Engels. Nederlands kan ik spreken met de meeste van de collega’s van mijn team. omdat het gaat om een Nederlandse helpdesk. Er zijn hier zoveel mensen die Nederlands spreken, omdat er in Wroclaw een faculteit Neerlandistiek (Nederlandse taal- en letterkunde) zit. Pools spreek ik nog niet echt, maar met steenkolen-Pools en handen en voeten kom je en heel eind in het dagelijks leven, zoals in winkels. Engels spreek ik met mijn huisgenoten, vrienden en collega’s die geen Nederlands spreken.
Binnen IBM worden door vrijwilligers taallessen gegeven. ik ben begonnen met een beginnerscursus Pools, waarvan ik één les heb gehad tot nu toe. Op initiatief van een collega uit mijn team, die haar Nederlandse taalvaardigheid wil verbeteren, ben ik begonnen met het geven van Nederlandse les voor gevorderden in IBM. Tot nu toe heb ik hier één les van gegeven, wat goed ging en ik vind het ook leuk om te doen.
Verder worden er in een café in het centrum ook periodiek taalbijeenkomsten gehouden. Een Nederlandse journaliste die hier een paar maanden woont, heeft Nederlandse taalbijeenkomsten opgezet. Tweewekelijks is er nu een ‘Dutch language meeting’ waarbij Nederlandssprekende mensen (Nederlanders, Polen en zelfs nog meer) gezellig samen komen. Hier probeer ik zoveel mogelijk naar toe te gaan, omdat ik het interessant vind om te horen van mensen wat hen zo boeit aan de Nederlandse taal.

** ANEKDOTES **
Tot slot nog een paar anekdotes:

- Bij mijn inschrijving bij het stadskantoor moest de medewerkster een nieuwe voornaam aanmaken in de database, omdat Robbert met twee b’s nog niet voorkwam.
- Ga je bij een Nederlandse helpdesk in Polen werken, blijkt het bedrijf waar een vriend van je werkt klant te zijn bij IBM.
- Langlaufen leer je met vallen en opstaan, wel minstens 25 keer.
- Bij een afsluiting van de elektriciteit voor een paar uur ga je douchen bij kaarslicht.
- Ik heb ontdekt dat een medewerker van een klant van IBM op het moment dat ik de telefoon opneem in Dordrecht zit.

Tot zo ver mijn update vanuit Polen. Ik ga ernaar streven vanaf nu vaker wat te schijven op dit weblog! Foto’s zal ik morgen plaatsen en de link hieronder toevoegen.

Tot snel!

Groetjes, Robbert

:SMS update:: 4 mei 2012 :
Aan het wachten op Wroclaw Airport. Bliksembezoek Nederland voor de boeg. Agora Enschede. Utrecht en Dordrecht!

:SMS update:: 7 mei 2012 :
Update uit Nederland, niet uit Polen. Verkeerde trein vanuit Dordrecht genomen. Nu trein maar Tilburg en taxi vanaf daar maar Airport Eindhoven. Hopelijk kom ik op tijd aan voor mijn vlucht!

  • 19 Maart 2012 - 22:23

    KONING ROEL:

    Nog dames ontmoet?

  • 20 Maart 2012 - 09:08

    Sylvia En Nico:

    Hoi Robbert, Leuk om je verslag te lezen, vooral leuk om te horen dat het zo goed gaat!! Veel plezier en we hopen je gauw weer te zien/ spreken, groetjes van ons beiden.

  • 20 Maart 2012 - 11:10

    Jaron:

    Ha Robert,

    Tof om je verhalen te lezen en je , je dromen waarmaakt daar in Polen. Klinkt als een fantastische gemeenschap en leuk huis waar je in zit. Laat maar ff weten wanneer je in Nederland bent, misschien kunnen we weer eens een reunie houden van SDL :) Groeten uit Nijmegen

  • 20 Maart 2012 - 13:18

    Veerle:

    Zo, dat was zeker even tijd nemen voor je verslag, maar best wel boeiend. En zelfs een contract gescoord voor onbepaalde tijd. Dat is zekerheid voor de komende tijd. Met andere woorden, voorlopig niet terug naar Nederland. Robbert, nog heel veel succes en ik kijk uit naar de foto's.

  • 04 Mei 2012 - 12:52

    Opa Cor:

    Hoi Robbert, Leuk weer eens iets van je te horen. Hier alles goed.
    Het bevalt je dus goed in Polen?!
    Groetjes van ons,
    Opa en Oma Drieman

  • 08 Mei 2012 - 09:26

    Opa Drieman:

    Hoi Robbert,
    Ben je al weer veilig en op tijd terug in Polen?
    Wat een pech dat je de verkeerde trein nam!. Vliegtuig nog op tijd gehaald?
    Hier alles goed. Groeten van ons,
    Opa en Oma

  • 25 Juli 2012 - 15:38

    Joost:

    Dag Robbert,

    Mijn naam is Joost en ik ben werkzaam bij Infostrada Sports Group. Ik ben momenteel bezig met een project voor de FIFA rondom WK Kwalificatiewedstrijden en ben op zoek naar iemand die voor ons de wedstrijd Polen - Moldavië kan bijwonen (dinsdag 11 september, gespeeld in Wroclaw). De bedoeling is dat je dan data (line up/gele en rode kaarten/wissels/doelpunten) moet doorgeven aan ons (ons kantoor is gevestigd in Nieuwegein). Wij kunnen zorgen voor toegang tot het (de perstribune van) het stadion. Je krijgt hier uiteraard een vergoeding voor. Aangezien je woonachtig bent in Wroclaw, ben je misschien geinteresseerd, of ken je misschien iemand die geinteresseerd is om dit te doen. Als je geinteresseerd bent, of je kent iemand, stuur me dan even een mail met je emailadres en telefoonnummer, dan kan ik je van alle details voorzien (fifa@infostradasports.com).

    Groet,
    Joost de Wit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Warschau

Robbert

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2736
Totaal aantal bezoekers 35360

Voorgaande reizen:

10 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Polen en Oekraine 2011

26 Augustus 2010 - 28 Oktober 2010

Afstuderen in Bulgarije

06 April 2009 - 04 Juli 2009

Masterproject Jamaica 2009

05 December 2011 - 30 November -0001

Robbert in Wroclaw

Landen bezocht: